10

Sprzedaż tabletów spadła po raz pierwszy w historii. Rynek się nasycił?

Tablety
Pierwsze wyniki sprzedaży tabletów internetowych pojawiły się w 2010 roku i od tamtego czasu te urządzenia cieszyły się niesłabnącą popularnością, ale najwyraźniej rynek tabletów właśnie się nasycił. Potwierdzają to dane firmy analitycznej IDC, która podsumowała sprzedaż tabletów w ostatnim roku.

Rynek tabletów rósł nieprzerwanie od 2010 roku, ale teraz dobra passa się zakończyła. Według firmy analitycznej IDC, w czwartym kwartale 2014 roku sprzedano 76,1 mln sztuk tabletów, w porównaniu do 78,6 mln egzemplarzy w 2013 roku. Nie jest to jakiś drastyczny spadek, ale jednak o ponad 2 mln mniej. Wniosek jest prosty – rynek został nasycony i obecnie nie ma już takiego popytu na tablety. Ale ja bym na to spojrzał jeszcze nieco inaczej… Mimo, że Q4 2014 nie wypadł najlepiej, to w całym 2014 roku sprzedaż wzrosła. Łącznie do klientów trafiło 230 mln sztuk tabletów, co oznacza 4-procentowy wzrost.

W tej chwili na rynku tabletów jest spora konkurencja. Lepiej radzą sobie nowi producenci, którzy powstają na bazie chińskich konstrukcji i je po prostu brandują. Co ważne, nie są to tanie chińskie zabawki, a coraz częściej – funkcjonalne urządzenia. W testach eksperckich wypadają coraz lepiej, co skutkuje coraz większym zainteresowaniem.

Ponadto coraz częściej smartfony mają przekątną 5 cali i więcej, nie wspominając już o phabletach. Sporo firm sprzedaje 7-calowe urządzenia jako phablety, a nie tablety.

Jak wyglądała sprzedaż tabletów poszczególnych firm w Q4 2014?

Praktycznie wszyscy topowi producenci tabletów zanotowali gorsze wyniki sprzedaży niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Na pewno nie jest to powód do rozpaczy, ale do przemyślenia swojej polityki. W przypadku Apple trochę mnie to nie dziwi, bo już dawno gigant z Cupertino nie pokazał nowego iPada, oprócz iPada Mini 3, który jest tzw. „odgrzewanym kotletem”. Jak już wcześniej wspominaliśmy Apple sprzedało 21,4 mln sztuk iPadów.

Kindle Fire

Największy spadek zainteresowania dotyczy produktu Amazona, a dokładniej Kindle Fire. W porównaniu do 2013 roku sprzedano aż o 70 proc. mniej! W czwartym kwartale 2014 roku udało się wysłać do klientów zaledwie 1,7 mln sztuk Kindle Fire.

Drugi w kolejce jest ASUS, który może pochwalić się 25-procentowym spadkiem sprzedaży – żadnych konkretnych danych nie podano, więc nie wiadomo jak się do tego odnieść. Firma Samsung może pochwalić się wynikiem na poziomie 11 mln sztuk tabletów, co jest o 18,4 proc. gorszym rezultatem niż w 2013 roku.

Jedynie Lenovo może czuć się wygranym. Sprzedaż tabletów Lenovo wzrosłą o 9,1 proc.! Łącznie do klientów trafiło 3,7 mln egzemplarzy. Aż jestem ciekaw jak produkty Lenovo będą się sprzedawać w kolejnych miesiącach.

Lenovo TAB 2 A7-10

Lenovo TAB 2 A7-10

Tablety już nam niepotrzebne?

A Wy co sądzicie o tych wynikach? Cz faktycznie przyszedł czas na koniec wielkiej popularności tabletów? A może to tylko chwilowa zadyszka?

źródło: gsmarena.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Michał Rogowicz